کارت گرافیک (GPU) چیست؟

KG3

کارت گرافیک (GPU) چیست؟

بررسی کارت گرافیک در شایگان سیستم

کارت گرافیک کارت توسعه ای است که به کامپیوتر اجازه میدهد تا داده یا اطلاعات گرافیکی دیجیتالی را با تبدیل به اطلاعات گرافیکی آنالوگ را به دستگاه هایی نظیر مانیتور کامپیوتر ، تلویزیون ، و یا پروژکتور برای نمایش ارسال کند.

کارت گرافیک نیز مانند کارت صدا خود دارای پردازنده ای اختصاصی است تا کار های مربوط به پردازش اطلاعات گرافیکی را انجام میدهد و تا حدی از بار مسئولیت پردازنده اصلی(CPU) میکاهد.

این پردازنده به Graphics Processing Unit یا به اختصار GPU معروف است.

GPU یک تراشه منطقی قابل برنامه ریزی است و برای عملیات نمایش تصاویر و پردازش داده های گرافیکی به کار میرود، تصاویر،ویدئو ها و انیمیشن ها را برای صفحه نمایش کامپیوتر Render(رندر) میکند.

GPU میتواند روی کارت های Plug-in ، روی چیپستی بر روی مادربورد و یا بر روی چیپ اصلی CPU قرار گیرد، عملیات پردازش های موازی را انجام میدهد و همچنین برای داده های دو بعدی نظیر زوم کردن و تصاویر متحرک نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

GPU برای رندر کردن تصاویر و ویدئوها انیمیشن های سه بعدی نیز کاربرد دارد.

GPU ها که روی کارت های Stand-alone قرار دارند دارای حافظه اختصاصی خودشان هستند اما GPU هایی که بر روی چیپ CPU قرار میگیرند حافظه اصلی سیستم(SDRAM) را با حافظه CPU به اشتراک میگذارند.

KG2
KG2

 

 تفاوت integrated GPU و Dedicated GPU

 

کارت گرافیک های Integrated:

واژه Integrated به معنای یکپارچه است.

Integrated GPU ها از حافظه اختصاصی خودشان استفاده نمیکنند بنابراین از حافظه اصلی سیستم(SDRAM)بهره میبرند و اگر شما کامپیوتری با 4 گیگابایت حافظه RAM داشته باشید کارت گرافیک شما هر جا که نیاز داشت از 1 تا 5 درصد از حافظه RAM سیستم شما میتواند برای انجام پردازش های گرفیکی استفاده کند.

البته این درصد استفاده از حافظه RAM به حجم کاری که انجام میدهد وابسته است خصوصا اگر شما چند کار را با هم بخواهید انجام دهید مانند پخش ویدئو و یا اجرای گیم و غیره.

مزیت استفاده از Integrated GPU ها ارزان بودن آن هاست که به نوبه خود هزینه خرید یک کامپیوتر را کاهش میدهد.

کارت گرافیک های integrated به نسبت کارت گرافیک های Dedicated گرمای کمتری تولید میکنند و بدیهی است که برق کمتری را نیز مصرف میکنند.

کارت گرافیک های Integrated برای انجام کار های گرافیکی ساده و روزمره نظیر پخش ویدئو های دوبعدی،ویرایش ویدئو های دوبعدی و تصاویر دوبعدی استفاده میشود.

KG1
KG1

 

کارت گرافیک های Dedicated:

همانطور که از اسم آن نیز بر می آید،کارت گرافیک های Dedicated یا اختصاصی، حافظه اختصاصی خودشان را دارند و از حافظه اصلی سیستم(SDRAM)استفاده نمیکنند.

اگر شما کارت گرافیک GeForce GTX 680M داشته باشید که دارای 2 گیگابایت حافظه مخصوص خودش میباشد و کامپیوتر شما دارای حافظه RAM با 8 گیگابایت ظرفیت داشته باشد حافظه کارت گرافیک شما به طور کلی از حافظه خودش برای انجام پردازش های خود استفاده میکند و از RAM سیستم شما استفاده نمیکند.

این در نوع خود میتواند بسیار سودمند باشد زیرا برای کسانی مثل گرافیک کار های حرفه ای که کار های گرافیکی سنگین را انجام میدهند و یا گیمر هایی که گیم هایی با گرافیک بالا بازی میکنند حافظه اصلی سیستم را درگیر این کار ها نکرده و از حافظه کارت گرافیک استفاده میکنند.

داشتن کارت گرافیک های Dedicated نیازمند فن های خنک کننده قوی میباشد زیرا این نوع کارت های گرافیک گرمای زیادی را نسبت به کارت گرافیک های Integrated تولید میکنند.

اگر شما یک گیمر حرفه ای باشید و یا اینکه اگر از دو مانیتور برای کامپیوترتان استفاده میکنید، کارت گرافیک Dedicated گرمای زیادتری را نیز میتواند تولید کند.

بدیهی است که این نوع کارت گرافیک برق زیای را نسبت به کارت گرافیک Integrated مصرف میکند البته این بستگی به کاری که انجام میدهید نیز دارد.

همانطور که انتظار میرود این نوع کارت گرافیک از کارت های Integrated گران قیمت تر نیز هستند.

 

منبع: TOSINSO