برد اصلی یا مادربرد (MotherBoard) چیست؟

MB2

برد اصلی یا مادربرد (MotherBoard) چیست؟

بررسی برد اصلی یا مادر برد در شایگان سیستم

در سال ١٩٨٢ ‏همزمان با ارائه اولین کامپیوترهای شخصی از برد اصلی استفاده گردید.

این برد دربرگیرنده محل نصب پردازشگر رم، انواح درایوها (اعم از هارد دیسک، سی دی رام، فلاپی درایو)، شکاف های توسعه و سایر موارد می باشد.

MB1
MB1

این قطعات بوسیله کابل و یا بصورت مستقیم به برد اصلی متصل هستند، در زمان کار کردن رایانه، اطلاعات درایوها، پردازشگر یا سی پی یو و رم در حال انتقال در این برد می باشند.

مثلا زمانی که برنامه ای را اجرا می کنیم یا فایلی را ذخیره می نماییم کارت های مودم شبکه، صدا و گرافیک بوسیله اسلات ها یا شکاف های توسعه مادربرد به آن وصل می شوند و زمانی که در حال کار با اینترنت هستیم، موسیقی گوش می دهیم و یا برنامه ای را اجرا می کنیم اطلاعات بین کارت ها، برد و سی پی یو در حال رد و بدل است.

MB3
MB3

جهت اتصال قطعات برروی مادربرد، شکاف یا اسلات وجود دارد. اکثر کارت ها دارای یک لبه اتصال دهنده می باشند که از طریق این لبه برروی شکاف ها قرار دارند.

برد اصلی شامل چند چیپ ست یا آی سی بزرگ و حیاتی می باشد که این چیپ ها نقل و انتقال اطلاعات بین پردازنده و دیگر اجزا را میسر می سازند.

‏اغلب قریب به اتفاق مادربردها برروی خود کارت صدا، شبکه و یواس بی و در برخی موارد کارت گرافیک و یا مودم به همراه دارند و دیگر نیازی نیست تا آنها را به صورت جداگانه خریداری نمود و بر روی آن نصب کرد.

به اینگونه بردهای اصلی آن برد (‏onboard) می گویند، و معمولا دارای قیمت کمتری می باشند. چرا که هدف اولیه تولید این نوع مادربردها کاهش هزینه خرید رایانه شخصی بوده است.

‏مادربردهای آن برد معمولا دربرگیرنده یک یا چند مورد از قطعات گفته شده می باشند که می توان بعضی ازآنها را غیرفعال نمود و کارت موردنظر خود را بر روی آن نصب کرد با توجه به اینکه اینگونه مادربردها اسلات های کمتری دارند، بنابراین انعطاف پذیری کمتری نیز دارند.

MB4
MB4