هارد دیسک (Hard Disk Drive) چیست؟

HDD

هارد دیسک (Hard Disk Drive) چیست؟

بررسی هارد دیسک در شایگان سیستم

هارد دیسک کامپیوتر در سال 1950 میلادی ابداع شد.

هارد دیسک های اولیه دارای دیسک های بزرگ با قطر 20 اینچ بودند که نمی توانستند چندین مگابایت بیشتر را ذخیره کنند که به این نوع دیسک ها، دیسک ثابت می گفتند.

هارد دیسک ها دارای پلاتر برای نگهداری محیط مغناطیسی هستند و عملکرد هارد دیسک شبیه به یک نوار کاست می باشد که از یک روش یکسان برای ضبط مغناطیسی استفاده می کنند.

هارد دیسک و نوار کاست هر دو برای ذخیره سازی مغناطیسی استفاده می شوند و به آسانی می توان اطلاعات را حذف و دوباره بازنویسی کرد.

هارد دیسک از یک یا چند صفحه شبیه CD که سطح آنها با مواد مغناطیسی پوشش داده شده، تشکیل شده است.

این نوع قطعه سخت افزاری علاوه بر صفحه ذکر شده دارای هدهای خواندن و نوشتن می باشد و همچنین دارای موتوری که در محفظه ای قرار گرفته تا از آلودگی های خارجی محفوظ بماند.

وظیفه هارد دیسک، حفظ دائمی داده ها می باشد و هر داده دیجیتالی که برای ذخیره کردن به هارد دیسک فرستاده می شود و تا وقتی که بر روی سکتور حذف نشود، در همان جا باقی خواهد ماند.

از هارد دیسک ها در انواع سرورهای اچ پی استفاده می شود.

برخی از سرورها مانند سرور hp dl380  می تواند تا 24 هارد دیسک را پشتیبانی کند.

با این حال استوریج ها محل اصلی ذخیره سازی داده ها هستند و می توانند تعداد قابل توجهی از هارد دیسک ها را در خود جای دهند.

HDD2
HDD2

اطلاعات ذخیره شده در این نوع رسانه ها برای مدت طولانی باقی خواهند ماند.

یک هارد دیسک می تواند حجم بالایی از اطلاعات را در فضای اندکی ذخیره کند و با سرعت بسیار بالا می توان اطلاعات را بازیابی کرد.

اطلاعات ذخیره شده بر روی یک هارد دیسک در قالب مجموعه ای از فایل ها ذخیره می شوند.

وقتی برنامه ای اجرا می شوند و درخواست فایلی داده می شود، هارد دیسک می تواند اطلاعات را بازیابی کند و آنها را برای استفاده پردازنده ارسال خواهد کرد.

هارد دیسک چگونه کار میکند؟

HDD1
HDD1

دستورها همراه با داده ها توسط کنترل کننده دیسک تفسیر می شوند که این تفسیر بدین معنا می باشد که هارد دیسک در می یابد که طبق دستور داده شده مکان مورد نظر داده در کجا قرار دارد و طبق آن عمل خواندن و نوشتن را شروع می شود.

وقتی که operating system و یا یکی از قطعات سخت افزاری به ذخیره کردن داده و یا دریافت آن احتیاج دارند، کنترل کننده دیسک وارد عمل می شود و دستور مورد نظر را برای قسمت کنترل کننده مرکزی ارسال می کند.

حال قسمت Actuator وظیفه دارد تا بازوی مکانیکی هد را به قسمت های مختلف پلاتر هدایت کند زیرا امکان ذخیره داده های یک فایل در مکان های مختلفی بر روی پلاتر وجود دارد. بنابراین بازوی مکانیکی هد ممکن است بین قسمت های platter جابه جا شود و قسمت هد وظیفه دارد طبق دستور خواندن یا نوشتن کار خود را بر روی sector فیزیکی مورد نظر انجام دهد.

در صورتی که کنترل کننده دیسک دستور خواندن را داشته باشد در این صورت هد وظیفه دارد تا داده های صفر و یک را بر روی قسمت های مختلف پلاتر بخواند و آن را به قسمت کنترل کننده مرکزی بفرستد و سپس این قسمت داده های خوانده شده را به کنترل کننده دیسک برمی گرداند تا پردازش شوند.

ولی در صورتی که کنترل کننده دیسک، داده ای را برای ذخیره کردن به Hard disk ارسال می کند و در این صورت قسمت Actuator وظیفه دارد که داده ها را یکی یکی به هد ارسال کند تا قسمت هد، این داده ها را به صورت صفر و یک در فضاهای ذخیره سازی پلاتر ذخیره کند.